Cmentarz

Regulamin cmentarza parafialnego w Kopciach

  1. Zarząd cmentarza

§ 1
Właścicielem cmentarza jest Parafia Rzymskokatolicka Matki Bożej Królowej Korony Polskiej w Kopciach. W jej imieniu cmentarzem administruje Ksiądz Proboszcz.
§ 2
Opłaty cmentarne ustala Rada Parafialna wspólnie z Księdzem Proboszczem.
§ 3
Administrator cmentarza nie odpowiada za szkody na grobach powstałe na skutek klęsk żywiołowych, czynników atmosferycznych, kradzieży i aktów wandalizmu oraz za rzeczy pozostawione bez nadzoru, a także szkody nie wynikające z zaniedbania lub zaniechania.

  1. Organizacja cmentarza
    § 1
    Teren cmentarza winien być ogrodzony. Bramy cmentarne powinny być stale zamknięte, otwierane jedynie dla konduktów pogrzebowych, dla pojazdów służących w wykonywaniu prac zleconych przez administratora i dla pojazdów, które otrzymały pozwolenie na wjazd.
    § 2
    Zieleń na cmentarzu (drzewa, krzewy), podlega ochronie przed zniszczeniem. Sadzenie drzew lub krzewów może być dokonywane tylko po uzyskaniu pisemnej zgody zarządcy cmentarza. Samowolne nasadzenia będą likwidowane bez uprzedzenia i prawa do odszkodowania, na koszt dysponenta grobu.
    § 3
    Obowiązek utrzymania czystości i porządku na grobie i jego otoczeniu spoczywa na założycielu grobu lub jego dysponencie.
    § 4
    Wycinanie drzew w wieku powyżej 5 lat i krzewów posadzonych przez dysponenta grobu w bezpośrednim sąsiedztwie grobu może nastąpić na pisemny wniosek dysponenta grobu i jego koszt.
    § 5
    Zagospodarowanie otoczenia grobu utrudniające przejazdy i przejścia między grobami będą usuwane przez zarządcę bez informowania dysponenta grobu o zaistniałym fakcie. Dysponentowi grobu nie przysługuje żadne roszczenie odszkodowawcze z tego tytułu.
    § 6
    Plan zagospodarowania cmentarza powinien zawierać drogi prowadzące do pól grzebalnych, pola grzebalne oraz zadrzewienia. Każde pole grzebalne powinno mieć odrębne oznaczenie, w granicach pól grzebalnych powinny być ponumerowane groby.
    § 7
    Na polach grzebalnych przeznaczonych na groby ziemne – groby i odstępy między grobami powinny mieć następujące wymiary:
    1.dla zwłok dzieci do lat 6
    długość 1,2 m, szerokość 0,6 m, głębokość 1,2 m. Odstępy o d strony dłuższego boku 0,3m, odstępy od strony krótszego boku 0,4m.
  2. dla pozostałych zwłok
    długość 2,20 m, szerokość1,20m. Odstępy od każdego boku po 0,5 m. Ziemny podwójny 2,20 m.x 2,00m.
    § 8
    Ziemia wydobyta z grobu powinna być użyta do przykrycia trumny lub wywieziona na nową część cmentarza.
    § 9
    Przez grób ziemny rozumie się grób nie murowany, stanowiący dół, do którego chowa się trumnę ze zwłokami i zasypuje ziemią wydobytą z tego dołu.
    § 10
    Przez grób murowany rozumie się dół, w którym dno stanowi podłoże wykopu, boki są murowane a nad trumną zakłada się sklepienie.
    § 11
    Przez grób rodzinny rozumie się przestrzeń zapewniającą pochowanie dwu lub więcej trumien ze zwłokami. Przestrzeń ta nie może przekraczać powierzchni przeznaczonej na dwa groby pojedyncze w poziomie.
    § 12
    W zależności od warunków wodnych można stosować chowanie zwłok piętrowo w grobach ziemnych lub murowanych, przy czym trumny powinny być między sobą podzielone warstwą ziemi ok. 20cm. Jeżeli warstwa jest zastąpiona murem lub żelbetem, grubość ich nie może być mniejsza niż 6 cm.
  3. Dokumentacja cmentarna
    § 1
    Pochowanie lub dochowanie następuje po przedłożeniu karty zgonu zarejestrowanej w Urzędzie Stanu Cywilnego właściwego ze względu na miejsce zgonu, skróconego odpisu aktu zgony, protokołu kremacji ( w przypadku chowania prochów).
    § 2
    Kancelaria cmentarza prowadzi następującą dokumentację:
    księgi rejestru zmarłych, księgi kwater.
  4. Dysponowanie grobem
    § 1
    Na cmentarzu chowa się zwłoki osób bezwyznaniowych lub należących do innych wyznań.
    § 2
    Założyciel grobu wykupuje miejsce na cmentarzu na 20 lat, określa na piśmie, kto po jego śmierci ma prawo dysponować grobem lub wskazuje osoby, które mogą być w nim pochowane lub dochowane. Założyciel grobu ma prawo wyznaczyć dysponenta.
    § 3
    Osoby, które mają prawo być pochowane lub dochowane w grobie wymienione przez założyciela lub dysponenta grobu – nie mają prawa zgłaszania zastrzeżeń do innych osób określonych przez założyciela lub dysponenta grobu – mogą zrezygnować z prawa pochowania w wymienionym grobie.
    § 4
    Ilość miejsca w grobie nie musi być równoznaczna z ilością osób osób określonych jako uprawnione do pochowania w danym grobie.
    § 5
    W przypadku braku założyciela lub dysponenta grobu oraz osób określonych jako uprawnione do pochowania w danym grobie, dysponentem lub dysponentami grobu stają się osoby spokrewnione z założycielem ( jeśli można to ustalić) lub z pierwszym pochowanym w tym grobie w kolejności:
    pozostały współmałżonek, dzieci, rodzice
    pozostali krewni zstępni w kolejności pokoleń: – wnuki, – prawnuki itp.
    pozostali krewni wstępni w kolejności pokoleń: – dziadkowie, – pradziadkowie
    krewni boczni do czwartego stopnia pokrewieństwa, powinowaci w linii prostej do pierwszego stopnia.
    § 6
    Stopień pokrewieństwa powinien być udokumentowany, a w razie niemożności dopełnienia tej formalności dopuszcza się złożenie oświadczenia przez osobę zlecającą pogrzeb. Oświadczenie musi zawierać następujące dane:
    Imię i nazwisko oświadczającego,
    adres zamieszkania
    własnoręczny podpis
    numer dowodu tożsamości i przez kogo wydany,
    numer PESEL,
    datę złożenia oświadczenia,
    informację o odpowiedzialności za składanie fałszywych danych.
    § 7
    Ksiądz Proboszcz, Wójt Gminy, Burmistrz, Prezydent Miasta, pracownik przedsiębiorstwa pogrzebowego, notariusz, w obecności którego sporządzono oświadczenie powinien opatrzyć dokument czytelnym podpisem i pieczęcią firmową stwierdzając tym samym własnoręczność podpisu składającego oświadczenie.
    § 8
    Grób może ulec likwidacji i być użyty do ponownego pochowania po 20 latach od ostatniego w nim pochówku. W pierwszej kolejności będą likwidowane groby bez tablic i zaniedbane. Pomnik na grobie nie powoduje przedłużania prawa do użytkowania grobu.
    § 9
    Pomnik zlikwidowanego grobu będzie przechowywany przez jeden rok od dnia jego demontażu, po tym terminie będzie zutylizowany.
    § 10
    Rodzina może ponownie zarezerwować ten grób na następne 20 lat ( prolongata) wnosząc opłatę w kancelarii cmentarza ( parafialnej).
    § 11
    Wzbroniona jest likwidacja i ponowne użycie do pochowania grobów mających wartość pamiątek historycznych.
  5. Pochówki
    § 1
    Zwłoki mogą być pochowane w grobie zastępczym. Za przyjęcie zwłok do grobu zastępczego pobierane są opłaty miesięczne. Spisuje się umowę z osobą chowającą zmarłego, w której chowający zobowiązuje się do przeniesienia zwłok do stałego grobu w określonym terminie. W przeciwnym razie zwłoki zostaną przeniesione w inne przeznaczone do tego miejsce na cmentarzu bez możliwości jego upamiętnienia i dochowania.
    § 2
    Groby pozbawione czytelnych napisów ( nazwisko i imię, data zgonu) nie będą mogły być użyte do ponownego pochowania i będą likwidowane.
    § 3
    Przed pogrzebem należy zgłosić w Kancelarii Parafialnej zamiar pochowania zwłok – dostarczyć kartę zgonu zarejestrowana w Urzędzie Stanu Cywilnego, odpis aktu zgonu, udokumentować prawo do grobu wcześniej zakupionego bądź zakupić miejsce do pochowania, ustalić termin pogrzebu i godzinę. Zgłoszenie pochówku powinno nastąpić 24 godziny przed datą i godzina jego wykonania.
    § 4
    Otwieranie grobów murowanych dopuszczalne jest tylko za zgodą Zarządcy Cmentarza i dla sprawdzenia przed pochowaniem czy w grobie jest jeszcze wolne miejsce. To samo dotyczy rozkopywania grobów ziemnych, gdy upłynął termin mineralizacji zwłok.
    § 5
    Wszystkie groby na cmentarzu są grobami rodzinnymi, tzn. prawo do pochowania w tym grobie przysługuje małżonkom i krewnym w prostej linii, krewnym bocznym do 4 stopnia pokrewieństwa, wstępnym i zstępnym.
  6. Kamieniarze
    § 1
    Kto ma zamiar wznieść pomnik na grobie powinien złożyć podanie o pozwolenie w Kancelarii i wnieść przewidzianą w taryfikatorze opłatę.
    § 2
    Podanie powinno zawierać szczegółowy opis usytuowania nagrobka wraz z sąsiedztwem po bokach, projekt pomnika z wymiarami, rodzajem materiału z jakiego nagrobek będzie wykonany.
    § 3
    Zezwolenia zostanie wydane w terminie przewidzianym przez KPA.
    § 4
    Wszelkiego rodzaju roboty murarskie i kamieniarskie mogą być prowadzone jedynie za zgodą Zarządcy cmentarza i za uprzednim wniesieniem opłat taryfowych.
    § 5
    Kamieniarz przed przystąpieniem do prac na terenie cmentarza w nosi w Kancelarii Parafialnej opłatę za wykonanie prac na terenie kościelnym, kopie dokumentu rejestracyjnego firmy i ubezpieczenie działalności.
    § 6
    Bez zezwolenia Zarządcy nie wolno wjeżdżać na teren cmentarza samochodami. Przewożenie materiałów budowlanych na terenie cmentarza dozwolone jest jedynie tylko wózkami ręcznymi lub elektrycznymi o małych gabarytach.
    § 7
    Obróbka materiałów na terenie cmentarza jest niedozwolona.
    § 8
    Niedozwolone jest przenoszenie rozebranych starych nagrobków i części nowych pomników przez ogrodzenie cmentarza.
    § 9
    Po zakończeniu robót robót kamieniarskich narzędzia i pozostałe materiały należy natychmiast usunąć z terenu cmentarza, grób i jego otoczenie doprowadzić do porządku.
    § 10
    Na remont czy zmianę nagrobków wpisanych do rejestru zabytków, wymagana jest zgoda Konserwatora Zabytków.
    §11
    Niedopuszczalne jest uszkadzanie, zdejmowanie, przerabianie i inne prace przy nagrobkach mających wartość pamiątek historycznych bez zezwolenia Konserwatora Zabytków.
    § 12
    Wywiezienie starego nagrobka z terenu cmentarza bez odpowiednich dokumentów jest kradzieżą i zgłaszane będzie organom ścigania.
    §13
    Firmy kamieniarskie wykonujące prace na cmentarzu zobowiązane są do znajomości przepisów dotyczących budowy grobowców i wykonywania pomników i bezwzględnie ich przestrzegać. W przeciwnym wypadku na terenie cmentarza firma nie będzie miała prawa wykonywania żadnych prac.
    § 14
    Firma wykonująca prace na terenie cmentarza odpowiada za wszelkie szkody wyrządzone w wyniku prowadzenia prac przez jej pracowników.
    § 15
    Każdy z kamieniarzy powinien mieć ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej w związku z wykonywaną działalnością i pracą.
  7. Ekshumacja
    § 1
    Ekshumacja zwłok, szczątków lu urny z prochami może być dokonana na pisemną zgodę rodziny, po uzyskaniu zezwolenia Powiatowego Inspektora Sanitarnego na zlecenie Prokuratora lub Sądu.
    § 2
    Nie wymaga zgody Inspektora Sanitarnego ekshumacja szczątków po okresie mineralizacji tj. upływie min. 20 lat od daty pochowania. W przypadku ponownego użycia grobu do pogrzebu lub ekshumacji urny z prochami zgoda taka nie jest również wymagana.
    § 3
    Zwłoki osób zmarłych na choroby zakaźne mogą być ekshumowane na podstawie zezwolenia Inspektora Sanitarnego wydanego w oparciu o odrębne przepisy.
    § 4
    Ekshumacja zwłok i ich ponowne pochowanie na tym samym cmentarzu powinno być dokonane w ciągu tego samego dnia.
    § 5
    Ekshumację powinno się rozpocząć we wczesnych godzinach rannych podczas chłodnej pory roku ( w okresie od 15 października do 15 kwietnia).
    § 6
    O zamierzonej ekshumacji należy powiadomić właściwego Inspektora Sanitarnego, który: Wykonuje nadzór nad ekshumacją, oraz może zezwolić na wykonanie ekshumacji w innym czasie niż określony w & 5 przy zachowaniu ustalonych przez niego środków ostrożności.
    § 7
    Przy ekshumacji mogą być obecne osoby bezpośrednio zainteresowane.
    § 8
    Ekshumowane zwłoki przed okresem mineralizacji powinny być wydobyte wraz z trumną, którą bez otwierania należy umieścić w skrzyni szczelnie wybitej blachą, kapsule lub worku z grubej folii. po przygotowaniu grobu trumnę należy wyjąć z dodatkowego opakowania i bezzwłocznie pochować, bez jej uprzedniego otwierania.
    § 9
    Ekshumacja zwłok i ich pochowanie na terenie innego cmentarza powinno nastąpić w okresie nie dłuższym niż 24 godziny.
    § 10
    Podstawą do pochowania ekshumowanych zwłok, szczątków lub urny z prochami na innym cmentarzu są: – zezwolenie cmentarza, na którego ma zostać dokonane pochowanie, – oryginalna karta grobu oraz skrócony odpis aktu zgonu, – protokół spopielenia ( w przypadku urny z prochami).
    § 11
    Powyższe przepisy nie odnoszą się do archeologicznych prac wykopaliskowych, grobów i cmentarzy położonych poza terenem cmentarzy grzebalnych.
  8. Postanowienia końcowe

Szacunek wobec zmarłych wymaga , aby odwiedzający groby utrzymywali na cmentarzu porząde i czystość oraz zachowali powagę.
Na terenie cmentarza zabrania się:

  • palenia papierosów i picia alkoholu
  • przebywania dzieciom bez opieki dorosłych
  • wprowadzania psów
  • hałaśliwego zachowywania się
  • jeżdżenia na rowerach
  • prowadzenia działalności handlowej
  • umieszczania reklam i ogłoszeń ( wyjątkowo za zgodą administratora)
  • sadzenia drzew lub krzewów lub ich usuwania bez zgody administratora
  • ustawiania ławek, płotów itp. utrudniających komunikację i ruch pieszych

Posegregowane śmieci należy wyrzucać do boksów i pojemników do tego przeznaczonych.
W sprawach nie uregulowanych niniejszym regulaminem ma zastosowanie ustawa z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych

(Visited 191 times, 1 visits today)